Nostalgi

Mopeden

nämligen mopeden, den 30 juni 1952 trädde mopedlagen i kraft. Mopedlagen förde med sig ett fordon med fyra friheter. Ingen registrering, inget körkort, ingen skatt och till en början ingen försäkring. Kraven var små och liknar de vi har idag. Minst 15 år, max 30km/h, två av varandra oberoende bromsar och högst 0,8 hk. Man var också skyldig att ha en ljudsignal med jämn och dov ton. Redan 8 dagar efter att lagen trädde i kraft så fanns det 18 st godkända motorer i handeln. Inom ett år såldes det mellan 50 000 och 70 000 olika Mopeder. Detta fortgick ända in på 70 talet Det såldes runt 100 000 Mopeder om året i Sverige. Enligt en undersökning 1957 så rullade det runt 400 000 Mopeder i landet. Sverige blev den snabbast växande marknaden i världen gällande Mopeder.

Mopederna blev allt mer vanliga i Sverige. År 1961 så ändrades lagen så att motorn fick utveckla 1 hk. De flesta modellerna som tillverkades hade ett utseende som kan liknas vid den populära Vespan De var överbyggda med kåpor av plåt och hade ett rakt styre. Några hade även den där skyddskåpan framtill som var typisk för Vespan. Dessa mopeder var moderna och mycket populära i stort sett från slutet på 40 talet och fram till 70 talet. Men under 60- talet så började en ny sorts moped att växa fram. Det var de modellerna som mer liknar en riktig motorcykel typ Zundapp Combinette, Crescent 50 SS och Puch Dakota bara för att nämna några.